[Notlar/Yorum] E-Tohum Üniversiteliler İçin Girişimcilik Fabrikası

Geçen hafta perşembe günü Özyeğin Üniversitesi E-Tohum kampına gitmiştik(kabuledildiğimizin maili geldiğinde yazmıştım). Bu yazıda orada yaptıklarımız ve oradan notlar yer alacak.

Öncelikle, yarın akşama kadar evde olamayacağım için notları yarın akşam ekleyeceğim. Bu yazıyı düzenleyeceğim.Özellikle hukuk konusunda oldukça fazla notum var.

Düzeltme: Notlar eklendi. Kişisel notlarımdır, arada yanlışlar, eksikler vs. olabilir. Her türlü sorumluluktan kaçarım:)

—- notlar başlıyor —-

“Bilgi güvenliği politikası

Sanal pos için => Güvenlik sertifikası, satış, iade koşulları tüketici politikaları sözleşme şartları

Gelir elde edildiği andan itibaren vergi. Şahıs firması tek vergi levhası, yani vergi hesabı varsa oda kaydı. 1 gün sonunda başlanır. Sözleşme hazırlanır, noterde sözleşme, ticari sicilde tescil. Çalışan varsa SGK kaydı.

Orijinal yazılım.

Giyimde iade koşulları rahat olmalı. Koşullar dışında tüketici yasası da geçerli. Caydırma hakkı, ön bilgilendirme hakkı, sözleştirmeyi karşı tarafa iletme sorumluluğu.

Mesafeli satış sözleşmesi.

Alan adı başka bir markayı çağrıştırmamalı.

PR => Reklam, basın bülteni gibi yerlerde bazı ibareler kullanılmalı. “Türkiye’nin En iyisi” denilirse ispatlamalı, ispatlayacak bir şey lazım. Yoksa reklam ve rekabet hukuku girer. Yapılacak reklamlar hukuka, ahlaka aykırı olmamalı, yaşlılara ve çocuklara bilmöem napmaması. Savunma isterler, reklam kurulu durdurur, tekrarında para cezası. İdare mahkemesi 3 seneden önce karar alamaz.

Google Adsense – Adworst => Bazı markaların kelimelerini satın alanlar arama motorunda o markalar arandığında kendi sitelerinin de çıkmasını sağlayanlar haksız rekabet. Ceza ve yaptırımlar gelebiliyor. Durdurma vs. de gelebiliyor.

Google kendi markanın bir başkasının almasından engellemene olanak sağlıyor. (Ceza aldığı için)

Karşılaştırmalı reklam yasağı var, bir başka ürünle kendi ürününü kıyaslayarak reklam yapamazsın. Avrupa hukukuna benzer olduğu için orda da aynı.

Ölçülebilirlik önemli, orta zekadaki anlamına bağlı. Süper bilmem ne, en iyi su denirse mesela; ideal su kriterleri ve kanıtlanabilirlik devreye girer.

Emsal karar çıkarsa firma herkese uygulamak zorunda değil. Mesela GSM şirketi sadece dava açanlara uygulayabilir ve milyonların gelirinden vazgeçmeyebilir. Başka bir mahkeme bu emsali örnek olarak kullanabilir.

Patent => Sanayiye uygulanabilir olmalı ve yenilik getirmeli. Yazılım patentlenemez. Eser sayılır, fikir sanat eseri kapsamındadır. Algoritmalara patent alınabilir. İncelemeli ve incelemesiz patent var. İncelemeli 4-5 yıl incelenip 17 yıl patentleniyor. İncelemesiz daha kısa inceleniyor ve 7 yıllık, 10 yıla kadar uzatılabiliyor.

Faydalı model adı altında patent alınabilir. Mesela SMS, SMS Reklamcılığı gibi.

Sahipler.com tasdikx.com ile elektronik zaman damgalı tescil yapılıp problem olursa ispat için tescil edilebilir. Yazılım konusunda yazılımlar bilirkişiler tarafından karşılaştırılabilir. İşleve değil, koda bakılır. İşlevler tamamen aynı olabilir, patente dahil değildir.

—- 5651 —-

Tweet atınca bile içerik sağlayıcı olabilirsin. Kendi sunucusunda bir şey barındıranlar yer sağlayıcı. tib a başvurup başkanlığa gönderip faaliyet belgesi elde edilebilir. bu kullanılır. Ortam sağlayıcı => Web 2.0 face youtube sözlük gibi kullanıcı kaynaklı platformlarda bu sistemi sağlayanlar ortam sağlayıcı ancak 5651 de bu kavram yok ve yer sağlayıcı olarak geçip belge alıyor.

Toplu kullanım sağlayıcı ticari olan internet kafe olmayan ofiste birden fazla kişiye internet sağlama.

Yer sağlayıcı => kimlik, ünvan ve adres bilgilerini sunmak zorunda, olmadı idari para cezası. İçerik çıkarma için talepte bulunulacaksa geçerli. Trafik bilgisi, kaynak ve hedef ip bilgileri zaman damgalı 6 ay süreyle saklanmalı.

Erişim sağlayıcı => abonelerin ad soyad id adres 1 yıl saklamalı.

İçerik çıkarma => Kimin sorumlu olduğu belirlenmeli. İçerik sağlayıcı girdiği bilgiden sorumlu. attığımız yorumdan sorumluyuz. Bağlantı sağladıysak, içeriği direk alınca sorun yok ancak “doğru demiş” vs. dersek sorumluyuz.

yer sağlayıcı => İçeriği kontrol etmek onun yükümlülüğünde değil, mümkün de değil. İçerik çıkarma prosedüründe içerik sağlayıcı ve yer sağlayıcıya sırayla başvurulur genelde yer sağlayıcıya kalır, yer sağlayıcı 2 gün içerisinde çıkarılmalı, olmadı mahkeme kararı. Sulh ceza mahkemesi, 3 gün içinde karar çıkar ve tebligat gider içeriğin çıkarılması için olmazsa 5651 e muhalefetten 6 aydan 2 yıla hapis cezası var.

erişim engelleme => 5651, markadan veya haksız rekabetten olabilir. Müstehcenlik çocukların cinsel istismarı gibi suçlardan yeterli şüphe varsa erişim engelleme kararı verilebilir. Soruşturma evresinde hakim tarafından verilebilir, kovuşturma evresinde mahkeme verir. Savı gerekirse verebilir mahkemeye gider 24 saat içerisinde kapatılabilir.

Yer ya da içerik sağlayıcı yurt dışındaysa ya da yurtiçinde olsa bile çocuk istismarı varsa tib engelleyebilir. İtiraz edilebilir.

5846 fikir sanat eserleri kanunundan site kapatılabilir=> müyap’ın site kapatması gibi örnekler. vkontakte de video paylaşıldığı için kapatılmış, kenan doğulu ve tarkan videoları gibi.  Markalarla ilgili erişim engelleme kararı da verilebiliyor, haksız yere de verilebildiği için genelde hakim teminat ister.

Hürriyet haberleri kendi üretiyor=> içerik sağlayıcı. Web 2.0 mantığındaki kısımda, moderasyon varsa yine yorumu yazan ve kendileri birlikte içerik sağlayıcılar. Yani onaylama varsa içerik sağlayıcı. Moderatör yoksa ortam(yer) sağlayıcıdır.”

—- notlar burada bitti —-

İlk oturumun sonlarına yetişebilmiş olmama rağmen yapılan ya da yapılması planlanan bir satışın/hizmetin incelenmesi, en doğru yöntemin bulunması ve nasıl daha etkili olabileceğine ilişkin inanılmaz derecede işe yarayacak bir örnek vardı. Yapılan analizin kapsamlı olmasının yanısıra, farklı alanlara nasıl uygulanabileceği de kapsamlıca anlatıldığı için kaçırdığım bölümünü de rahatlıkla tamamlamış oldum.

Aklımdayken hemen belirtmek istediğim bir diğer oturum ise hukukla ilgili olanlardı. Olanlar dememin sebebi aralar verilmesiydi. Elimden geldiğince notlar aldım ve en önemlisi verilen bilgilerin kaçırılmayacak derecede faydalı olmasıydı. Kaydı yayımlandığı anda izlemenizi tavsiye ederim. Zira hangi işe girerseniz girin, müşteri ile veya çalıştığınız insan ve firmalarla ilişkilerinizi hukuksal bir temelw oturtmanız gerekecek. Bu durumlar için, hangi şirket türünün uygun olduğundan başlayan ve iade koşulları ve haklarıyla, çalışanlarla ilişkilerle devam eden son derece faydalı bir oturumdu. Aralardan önceki soru-cevaplar ise aklınıza takılabilecek birçok noktanın çözümünü içeriyordu.

Bir girişim olması halinde yatırımcı arayışında yatırımcılara nelerle gidilmesi gerektiği, sunumda nelerin özellikle detaylarıyla söylenmesi gerektiği son oturumun konusuydu. Girişimi kurulum aşamasında buna uygun veya buna göre düzenlenebilecek şekilde yapılandırmakta fayda var.

Dilawar Bey’i de anlatmalıyım. Yonja ‘yı bilmeyeniniz yoktur. Kendisi yaptığı sunumla salonu oldukça etkiledi. Söyledikleri ve aktardığı tecrübeler de dinlenmeye değerdi.

Daha detaylı bilgiler için notları incelemenizi öneririm

 
comments powered by Disqus